Lead Time to jeden z tych parametrów, który pozwala nam mierzyć efektywność naszych działań jako dostawcy do klienta (zarówno wewnętrznego jak i zewnętrznego).
W dużym uproszczeniu Lead Time to czas przejścia od pojawienia się potrzeby klienta do jej zaspokojenia (choć oczywiście można go mierzyć na wiele innych sposobów).
Jest to więc czas liczony od zamówienia nowego samochodu w salonie do jego otrzymania.
Od zakupu produktu w sklepie internetowym do jego otrzymania.
Od otrzymania skierowania na badanie do otrzymania wyniku badania.
Ćwiczenia obserwacyjne
To do czego Cię zachęcam to ćwiczenia się w dostrzeganiu Lead Time w naszym codziennym życiu.
Dzięki temu będziesz bardziej uważny na otaczające nas procesy. Nauczysz się dostrzegać proces, przepływ, patrzeć na wartość jaką otrzymujesz.
Dzięki temu ćwiczeniu zdobędziesz większą uważność, którą później będziesz mógł wykorzystać w swojej codziennej pracy.
Jak obserwować Lead Time
Podam Tobie 2 przykłady jakie ostatnio zaobserwowałem. Jeden z punktu widzenia dobrze zorganizowanego przepływu, oraz drugi, który stanowi potencjał do doskonalenia 🙂
We wtork 21.02 o godzinie 7:12 złożyłem elektronicznie wniosek o wydanie karty EKUZ (Europejska Karta Ubezpieczenia Zdrowotnego) za pośrednictwem jednej z naszych rządowych stron.
O 8:19 otrzymałem wiadomość o przyjęciu wniosku do realizacji i przewidywanej dacie wysyłki karty na 22.02 (brawo za informację o statusie sprawy).
O 12:18 (nadal 21.02) otrzymałem wiadomość o zakończeniu procesu i nadaniu przesyłki wraz z linkiem do śledzenia za pomocą Poczty Polskiej (brawo za ułatwienie procesu i od razu możliwość monitorowania przesyłki)
Z punktu widzenia NFZ proces się zakończył (na dalszą jego część nie mają już wpływu). Dla nich Lead Time wyniósł 5h i 6 minut.
Od tego momentu zaczął bić czas Lead Time Poczty Polskiej i jak się domyślasz tutaj już przestaje być kolorowo 🙂 Przesyłka nadana w UP Chełm o 13:28 21.02 została wysłana w transporcie tego samego dnia o 15:00.
I dopiero 24.02 dotarła do Urzędu Pocztowego koło Poznania i ma być dziś doręczona.
Lead time całego procesu z perspektywy klienta zajął ok 76h z czego NFZ ma 5h, a Poczta resztę 🙂
Podsumowanie
Przepływy w procesie są obecne wszędzie wokół nas. Umiejętność ich dostrzegania, obserwacji i analizowania wyostrza nasze umiejętności procesowe i może się bardzo przydać w naszej pracy.
Mając biegłość w obserwacji Lead Time w otoczeniu dużo sprawniej będziemy analizowali ten parametr w naszej pracy.
Daj proszę znać jak podobał Ci się taki artykuł, oraz czy chciałbyś otrzymać więcej w takim stylu 🙂